Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Chcete se lépe vyspat? Tak určitě nedělejte těchto 6 chyb

720p480p360p240p

Pomáhá skutečně počítání oveček usnout? Je nutné spát osm hodin? A jak je to s alkoholem? Mýtů kolem spánku je nepočítaně, britší odborníci se pokusili některé z nich vyvrátit. O tom, k čemu dospěli, informoval zpravodajský server The Sun.

1) Prášky na spaní se postarají o kvalitní spánek

Studie prokázaly, že prášky na spaní prodlouží celkovou dobu spánku průměrně jen o 25 minut. Sice dokážou navodit spánek rychleji, ale jejich otupující účinek zvyšuje pravděpodobnost, že si nebudete pamatovat, že jste se v noci probudili – a tudíž budete mít pocit, že jste spali lépe. Dlouhodobé užívání prášků na spaní může negativně ovlivnit celkový zdravotní stav.

2) Sklenička na dobrou noc pomůže usnout

Alkohol sice pomáhá vklouznout do spánku rychleji, ale má zároveň značný negativní dopad na množství a kvalitu spánku. V první polovině noci alkohol přinese hluboký spánek, ale potlačí fázi REM, kdy se zdají sny. Jakmile alkohol vyprchá, je naopak spánek lehčí a těkavější s častějším probouzením.

3) Dospím se o víkendu

Dvě třetiny populace chodí o víkendu do postele později a spí déle. Tím si ale koledují o společenskou verzi pásmové nemoci, kterou zažívají cestovatelé při přeletu přes dvě a více časových pásem. Změna spánkového vzorce naruší běžné zvyšování a klesání tělesné teploty, což zpomalí příchod spánku. A výsledkem je v neděli večer nespavost, po které jste v pondělí ráno nevyspalí a unavení.

4) Všichni potřebujeme osm hodin spánku

Pravdou je, že potřeba spánku se u různých lidí liší. Děti potřebují více spánku než dospělí a někteří lidé jsou přirozeně kratší spáči než jiní. Doporučovaná doba spánku pro dospělé je sedm hodin a více, ovšem pokud tato doba přesáhne devět hodin, je to stejně špatné, jako nedostatek spánku.

5) Dobrý spánek nesmí být přerušovaný 

Před vynálezem žárovky spali naši předkové ve dvou čtyřhodinových blocích, mezi nimiž se na hodinu nebo dvě budili a v jednom osmihodinovém, nepřerušovaném bloku lze připsat na vrub modernímu životu. V rámci nedávné studie se osm dobrovolníků uchýlilo do prostředí, kde měsíc zažívali 14 hodin denně bez světla. Po několika dnech se jejich spánkový vzorec vrátil zpátky k historickým dvěma přerušeným spánkovým fázím.

6) Počítání oveček 

S touto prastarou radou ovšem vědci rozhodně nesouhlasí. Tým psychologů z Oxfordské univerzity provedl studii, v níž 50 dobrovolníků trpících nespavostí rozdělil do tří skupin. První skupina před spaním počítala ovečky, druhá si představovala něco příjemného - například scénu z dovolené - a třetí si mohla vybrat, jak se pokusí usnout. Skupina, která si před spaním udržela šťastnou myšlenku, usnula o 20 minut dříve než obvykle, zatímco skupině počítající ovečky to trvalo o 40 minut déle než obvykle.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek